tisdag 8 oktober 2013

Stickstämma i Ransberg


Vackra Ransberg!
Det har varit en härlig underbar helg med likasinnade som bara stickade och stickade och stickade. Klart, vi fick god mat och några skratt. Dessutom så gick jag på tre kurser och tre föreläsningar. Jag har varit på Stickstämma i Värmland.

Helt klart tagen av miljön, även om jag inte gjorde långväga utflykter utan mest förflyttade sig mellan olika byggnader på herrgården. Bilden ovan är på dammen som sen mynnar ut i en liten fors som användes för att driva stånghammaren. Stånghammaren användes bland annat i tillverkningen av kanoner under 1700-talet. Här kan man läsa mer om Ransbergs historia.

 
Föreläsningarna som vi fick lyssna på var väldigt olika i sina ämnen, men väldigt inspirerande. På kvällen på fredagen var det Anna Braw ifrån Libris som har kyrkkaffebloggen som hade föredrag. Jag har följt bloggen ett bra tag nu och tycker att det är imponerande hur många plagg som stickas och virkas och sys till hjälpsändningar och insamlingar som går via bloggen. Anna berättade om hur den första syjuntan bildades i Sverige och hur det sedan började ett arbete med hjälpsändningar. Mycket intressant och i slutet av föreläsningen lovade alla församlade att sticka minst en kofta till en insamling och skicka in.



På lördag morgon fick vi vantinspiration i massor av Solveig Larsson, författare till Vantboken och Vantkalenderna. Det var så många fina vantar och så lite tid känns det som. Solveig berättade också om sin historia och hur det kom sig att hon började sticka vantar. Vantarna ovan är stickad av Solveig, de är så kallade bandvantar och vansinnigt fina tycker jag.

Efter middagen på lördagen så var det dags för ytterligare ett föredrag. Annemor Sundbö skulle prata om norska mönster och deras traditioner. Jag trodde att det skulle bli en tung föreläsning på norska och där jag inte skulle kunna följa med så mycket. Vad fel jag hade! Annemor är fantastisk att lyssna på och allt det jobbet som hon har lagt ner för att kartlägga den norska sticktraditionen och de typiska norska mönsterna.

Kurserna tror jag får bli ett eget inlägg... För jag tror att det kommer till att bli ett alldeles för långt inlägg annars. Så ni får vänta lite!

 

Vi avslutar med en bild på morgonutsikten på söndag morgon innan det var dags att åka hem igen. Något som gick mycket fortare än vad jag hade trott eftersom jag fick skjuts ner till Kode av två systrar som jag träffat under helgen. Stort jätte tack till dem! Fantastiska är vad ni är!

/J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar