fredag 3 januari 2014

FO Egna ekvantar!



Nu är de klara och premiäranvända! Mina första egen designade vantar. Det gav mersmak och jag hoppas på att kunna göra fler. Även om jag nu är inne på att göra några vintermönstrade, kanske snöflingor på något sätt? Jo, jag längtar efter snön, så att det kan bli lite ljust ute.

Jag har instagrammat flera bilder på dem under processens gång. På Instagram heter jag skoogjohanna.

Vantarna påbörjades under Solveigs vantkurs när jag var på Stickstämma på Ransberg, eller i alla fall designen. Jag kom inte så långt på vanten och det jag gjorde repade jag upp och gjorde om alltihop.



Något som jag är väldigt nöjd med är att jag spegelvände mönstret på insidan på vantarna. Givetvis har jag ju inte tagit någon bild på de färdiga vantarna så att man kan se det, illa! Det som jag ångrar är att jag inte spegelvände mönstret på framsidan med. Det kanske blir någon annan gång.



Jag tokgillar färgen på löven, härligt rostorange som passar perfekt till höstlöven. Det är ju inget lätt ljus att ta kort i, så färgen stämmer inte med de flesta kort. Den är bäst på det andra kortet, på min dataskärm.



Vantarna är stickade med Rauma Finullgarn, på stickor 2,25 mm. De passar perfekt på mig, men jag kan inte ha mina tunna vantar under och inte heller valka dem riktigt så hårt som jag skulle vilja för att få dem lite mer vindtäta. Så nästa par jag gör blir på stickor 2,5, tror jag.

För visst blir det fler par?

/J


1 kommentar: