måndag 27 januari 2014

Hemlis

Jag har anmält mig till StickaMeras Hemlis byte och då ska man svara på lite frågor. Här har jag försökt ge så bra svar som möjligt!

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Jag sällar mig till skaran som säger att ULL är det bästa man kan sticka i, både lite rivig ull och blank fin mjuk ull och tweedig ull.
Det är väldigt sällan som jag stickar i något annat än ull.

2. Vilka är dina favoritfärger?
Grönt och blått och rostorange och grå stickar jag gärna i.

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Jag har svårare för flerfärgat garn även om jag oftast älskar självrandande sockgarn. Knepigt det där, men så är det.

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Antingen bambu eller metall rundstickor. Signature Needles är underbara att sticka med, men det är även de bambustickorna som jag hittade på Ebay.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
På allvar sen vintern 2009/2010. Jag anser mig som en orädd mittemellan stickare, jag testar det mesta och så får vi se.

6. Dricker du kaffe? Te?
Te! Massor med te! Helst inte allt för fruktigt och gärna eko och/eller Fairtrade. Det bästa just nu är Kobbs ekologiska Earl Grey.

7. Är du allergisk mot något?
Nej, inte nått. Eller ja, men jag tror inte att någon kommer hälla i mig diklofenak-tabletter.

8. Vilken slags musik tycker du om?
Skrämmande nog så lyssnar jag väldigt lite på musik och just nu med en liten son hemma blir det mest barnsånger. Men om jag ska säga något så gillar jag Robbie Williams och Owl City och glad musik!

9. Favoritgodis?
CHOKLAD! (Hmm.. ja, jag är ganska sötsugen just nu.) Fast mest gillar jag egenligen kakor.

10. Håller du på med någon annan “skapande hobby”, förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Det hinner jag inte med just nu. Även om jag skulle vilja.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv…
Absolut roligast är tröjor/koftor, men de tar så lång tid. Så just nu är det nog mössor och vantar som är bäst/snabbast/mest överkomligt.

12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej, det gör jag inte. Har knappt läst någon heller.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Jo, massvis. Problemet är bara att välja.

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Ja, det gör jag. Måttet är ca 18 cm.

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Ibland. Fast just nu stickar jag så mycket annat.

16. Stickar du sockor?
Oh ja! Det perfekta bussprojektet.

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Storlek 39. En ganska normal st 39.

18. När fyller du år?
9 maj, eller den majonde. :)

19. Stickar du med pärlor?
Det står på önskelistan!

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Feel-good-romaner.
Romaner på engelska eller deckare på engelska.
Faktaböcker om trädgård och odling.


Nu väntar jag på spänning med att få reda på vem min hemlis är och börja planera paket!
/J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar