onsdag 10 september 2014

FO - Juggly Tweed

Den senaste sjalen som jag stickat till mig själv är en av Eddys designer, Chubby Juggler, i min version blev det en Juggly Tweed. Den var lättstickad och en bra lägerstickning, även om jag fick rätta till några maskor här och där när det blev resår istället för mosstickning.


Jag köpte Donegal Tweed av Tant Kofta på Stickfestivalen i Höganäs och hade redan bestämt att det skulle bli en Chubby Juggler. Två härvor turkost och två härvor mörklila.

När sen sticklägret i Fattigskogen närmade sig så tänkte jag att det här var sjalen jag ville få stickat under lägret. Så jag la upp, på stickor 4 (mönstret säger stickor 3... Ni kan ana vad som kommer hända...) och stickade glatt på. Hela bilresan, nästan och nästan all min sticktid på lägret la jag på att lägga till varv efter varv på sjalen. När jag inte stickade så satt jag mest och klappade på sjalen, texturen och färgerna var helt fantastisk!



När jag hade ca 12 varv kvar insåg jag att det inte fanns en chans att garnet skulle räcka... Inte till kanten också. Det var dags att bli kreativ.

Vid det här laget var lägret slut och jag hade kommit hem igen. Så jag kollade ut ett annat nystan Donegal Tweed ifrån Tant Kofta och tänkte att det kan nog funka till kanten. Det funkade alldeles utmärkt, nu är bara problemet att jag inte får ha min underbara sjal i fred!


Jag antar att jag får vara glad över att han vill använda en sjal och att den klär honom.

Eftersom jag använde större stickor så blev ju min sjal bra mycket större och till denna gick det alltså åt 2 härvor á 50 g av vardera färg på själva sjalen och sen ca 40 g av kantfärgen. I övrigt följde jag mönstret, som var lätt att förstå och följa med i.

Tack till Eddy för en snygg design!
Glad stickning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar